De coronacrisis roept veel vragen op. Hieronder vind je de meest gestelde vragen van medewerkers:
De vaste uitbetaling reiskosten woon-werk is stop gezet per 17 december 2020 en dit blijft gelden gedurende de lockdown. Medewerkers kunnen o.b.v. het reiskostenformulier individueel hun woon-werk reiskosten declareren bij meer dan 10 kilometer enkele reis (6.N F.1.a Declaratie reiskostenvergoeding zakelijk en extra woon-werkverkeer).
Helaas is dit nog niet mogelijk. Zodra dit weer mogelijk is zullen we je informeren.
Dit mag alleen na overleg met manager/werkbegeleider.
In deze werkinstructie staat uitgelegd hoe je een dienst kunt wijzigen of kunt toevoegen.
Voor de geplande standaard roosteruren (geen contracturen) die je niet werkt op de groep of niet-groepsgebonden taken kunt doen registreer je, na overleg met je manager, deze uren onder de code corona-uren.
De lockdown verandert niets aan de richtlijn die we al volgden.
Wij volgen de afspraken van het RIVM https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen.
In het overzicht 2021 staan de beginsaldo’s gebaseerd op de verlofrechten van 2021.
De eindsaldo’s van 2020 kunnen echter (na afsluiting van het boekjaar) in februari 2021 worden verwerkt. Helaas kan dit niet eerder.
In februari worden eindsaldo 2020 en beginsaldo 2021 met elkaar verrekend en zijn de juiste saldo’s zichtbaar in je portaal.
De vaste uitbetaling reiskosten woon-werk is stop gezet per 17 december 2020. Medewerkers kunnen o.b.v. het reiskostenformulier individueel hun woon-werk reiskosten declareren bij meer dan 10 kilometer enkele reis (6.N F.1.a Declaratie reiskostenvergoeding zakelijk en extra woon-werkverkeer).
Ja, het is belangrijk dat het re-integratieproces zo min mogelijk stagneert. Maak hierover afspraken met je clustermanager / IKC-directeur. Voor medewerkers die re-integreren is de bedrijfsregeling ook van toepassing.
Dat kan zeker en is zelfs een goede suggestie. In overleg met de manager en P&O kunnen individuele afspraken worden afspraken gemaakt.
Helaas zullen conform de bedrijfsregeling eerst de verplichte compensatie-uren worden afgeschreven. Het restant op 31.12.2020 kan dan toegekend worden aan het levensfasebudget.
Ook in de CAO staat dat de uren aan het einde van het kalenderjaar kunnen worden toegekend aan het levensfasebudget.
Vanaf donderdag 24 december geldt het overlegmodel en ga je in overleg met je manager voor de resterende uren. Mogelijk kun je andere taken vervullen of naar een andere locatie.
Mocht je niet aan je contracturen kunnen komen, dan registreer je in overleg met jouw manager deze uren onder de uurcode corona.
Nee, je kunt door gevolg van deze 2e lockdown het jaar niet met min-uren eindigen.
Niet beschikbaar wil zeggen dat je niet ingezet wordt, dus dien je verlof- of compensatie-uren op te nemen. Ben je wel beschikbaar maar is jouw locatie gesloten, dan kun je ergens anders ingezet worden.
In de regeling is afgesproken dat in de eerste week van sluiting de roosteruren worden opgenomen. Dit betekent dat donderdag 17 en vrijdag 18 december de roosturen in mindering worden gebracht op de compensatie-uren en geen contracturen. Er zijn medewerkers die zelf hebben aangegeven na de kerstvakantie (vanaf 4 januari ) compensatie-uren of verlofuren op te willen nemen. Dan geldt weer de standaard regeling; opname o.b.v. contracturen.
Omdat er minder kinderen zijn dan normaal, komt er meer tijd beschikbaar. We proberen die tijd efficiënt te benutten. Zo kunnen we er bijvoorbeeld voor kiezen om een aantal taken, die regulier gedaan worden in niet-groepsgebonden tijd, te laten uitvoeren in de tijd die nu vrijvalt omdat er geen kinderen zijn. Denk aan het opstellen van een pedagogisch werkplan, het maken van een Quick scan voor de RI&E of het voeren van werkoverleggen of functioneringsgesprekken. Het onderhouden van contacten met kinderen die niet op de noodopvang zijn, vinden we ook heel belangrijk. We ontwikkelen daar een aparte richtlijn voor, zodat we die taak uitvoeren met de kwaliteit die van ons verwacht mag worden.
Dat betekent dat we in overleg gaan. Clustermanagers en IKC-directeuren geven in dit overleg aan wat de mogelijkheden zijn in de hoop en verwachting samen tot een oplossing te komen. Dit is voor iedereen anders want de mate waarin medewerkers nog verlof- en compensatie-uren beschikbaar hebben verschilt ook sterk. Daarbij geldt ook dat het aantal kinderen dat voor noodopvang is opgegeven ook per locatie verschilt. In overleg proberen we dus het benodigde werk (inclusief niet-groepsgebonden taken) af te stemmen op de mogelijkheden.
De ondernemingsraad mag zelf beslissen over de bedrijfsregeling. Daarbij gaan ze natuurlijk niet over 1 nacht ijs en wegen ze goed mee wat dit betekent. Dat kunnen ze ook, want de OR bestaat uit 7 collega’s die werkzaam zijn in alle dienstsoorten die we hebben. Alles wat ze beslissen gaat dus ook over henzelf. Over deze regeling vinden al gesprekken plaats sinds de zomer, wat aangeeft dat er is gewikt en gewogen. En ten opzichte van de eerdere versies van de Bedrijfsregeling zijn er dan ook veranderingen doorgevoerd. Zo hebben we bijvoorbeeld n.a.v. deze gesprekken afgesproken dat de verplichte inzet van compensatie-uren gemaximeerd wordt tot 1 week en is besloten dat niemand aan het einde van het kalenderjaar kan eindigen ‘in de min’ als gevolg van deze regeling.
Deze bedrijfsregeling is dus in samenspraak met de OR gemaakt. Met de OR mag een organisatie afwijken van de CAO. Verlofuren kunnen wettelijk niet verplicht worden om op te nemen en compensatie-uren na instemming van de OR wel.
In de eerste week van de lockdown zet iedereen verplicht compensatie-uren in op het moment dat er niet gewerkt wordt op de groep. Zoals toegelicht in de regeling kan je aan het einde van het kalenderjaar echter niet ‘in de min’ komen door deze regeling.
Vanaf de 2e week gaat er een ‘overlegmodel’ in, en overleggen we met jou of jouw inzet nodig is in de noodopvang of voor andere taken, of dat je bereid bent om meer compensatie-uren of verlof in te zetten. Qua inzet van medewerkers streven we er naar dat er enige mate van evenredigheid is.
We benutten compensatie-uren waar ze voor zijn, om te compenseren. In deze regeling sturen we vooral op compensatie-uren, die eigenlijk bedoeld zijn voor een situatie als deze: er zijn geen kinderen, je hebt nog uren staan –> die gaan we inzetten. Compensatie-uren zijn dan ook uren, dit is geen extra salaris.
Daarnaast is het wettelijk gezien niet mogelijk om medewerkers verplicht verlof in te laten zetten; dit kan alleen in overleg tussen medewerker en werkgever. Van een aantal van jullie weten we vanuit overleg dat ze deze optie in willen zetten, wat natuurlijk prima is.
We hebben een bedrijfsregeling afgesproken om enigszins te kunnen sturen op kosten op het moment dat we niet of nauwelijks meer werk hebben vanwege een verplichte sluiting, zoals een lockdown. Er zijn meerdere redenen waarom wij moeten sturen op kosten:
Gezinnen waarvan één of meer ouders/verzorgers in cruciale beroepen of vitale processen werken kunnen gebruik maken van noodopvang. Daarbij gaan we er vanuit dat ze andere opvangmogelijkheden hebben benut èn dat ze ook daadwerkelijk aan het werk zijn. Als ouders zich aanmelden gaaen.n we er vanuit dat ze aan deze volwaarden voldoen. Na aanmelding maken we daar geen punt meer van, wij gaan dan de opvang verlenen.