Het komt in de praktijk wel eens voor dat er diensten zijn van 5,5 uur, zeker nu de peutergroepen andere openingstijden krijgen. Officieel dienen medewerkers namelijk na maximaal 5,5 uur werk een pauze te kunnen genieten.
Wij ervaren dat medewerkers liever een dienst van 5,5 uur aansluitend werken, dan dat de werkdag langer wordt door middel van een half uur onbetaalde verplichte pauze. Om zeker te weten dat onze ervaring ook jullie ervaring is, hebben we als ondernemingsraad de vraag bij de collega’s neergelegd.
Uit alle reacties hebben wij kunnen halen dat er liever 5,5 uur aansluitend wordt gewerkt en daarna vrij, dan nog een onbetaalde pauze van 30 min tussendoor.
Deze uitslag hebben wij besproken met het bestuur van Quadrant. We zijn overeengekomen dat er geen pauze ingezet wordt bij de diensten die nodig zijn om 5,5 uur openstelling mogelijk te maken. Natuurlijk betekent de verandering van openingstijd heel wat in afstemming van werktijden, dienstverbanden, plaatsingsovereenkomsten, etc. Hier wordt hard aan gewerkt in afstemming tussen clustermanagers en de afdeling klantenservice & communicatie. De verlenging van de openingstijd betekent ook wat voor het aanbod / programma. Clustermanagers overleggen hierover met de betrokken teams.